کد خبر: ۲۳۷۴
۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کارهای خیر آذربایجانی‌های مشهدی

آدم‌های خیر همیشه ماجراهای شنیدنی و جذابی دارند؛ همچون «مقصود ایرانمنش» که وقتی با همراهی برادرانش مجتمع فرهنگی فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد را راه‌انداخت، به‌دنبال لبخند نیازمندان و گره‌گشایی از آنان بود.او با 200خیری که به او اعتماد کرده‌اند، هفته آینده 50جهیزیه نیز بین زوج‌های نیازمند توزیع خواهد کرد تا هم‌زمان با روز تولد حضرت فاطمه(س)، بار سنگینی از روی دوش آن‌ها در آغاز زندگی مشترک برداشته شود.

آدم‌های خیر همیشه ماجراهای شنیدنی و جذابی دارند؛ همچون «مقصود ایرانمنش» که وقتی با همراهی برادرانش مجتمع فرهنگی فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد را راه‌انداخت، به‌دنبال لبخند نیازمندان و گره‌گشایی از آنان بود.

او امروز بعد از30سال از نخستین قدمی که در این راه گذاشت، 500خانواده نیازمند را زیرپوشش مجتمعش دارد و هرسال ده‌ها هزار وعده غذا بین نیازمندان توزیع می‌کند، برایشان لباس تهیه می‌کند، دستشان را در تعمیر خانه‌هایشان می‌گیرد، برایشان جهیزیه مهیا می‌کند و ده‌ها مورد دیگر.

 البته این قدم‌های خیر در مشهد خلاصه نمی‌شود و شامل حال سیل‌زدگان و زلزله‌زده‌ها در کشور نیز هست. ارسال کمک‌های آن‌ها به مردم جنوب و شمال درگیر سیل در سال1398 با فرستادن آذوقه، پوشاک، دستگاه‌های لای‌روب، ساخت خانه‌های تخریب‌شده و... گویای آن است.

او با 200خیری که به او اعتماد کرده‌اند، هفته آینده 50جهیزیه نیز بین زوج‌های نیازمند توزیع خواهد کرد تا هم‌زمان با روز تولد حضرت فاطمه(س)، بار سنگینی از روی دوش آن‌ها در آغاز زندگی مشترک برداشته شود. به همین بهانه سری به مجتمع فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد در خیابان شهیدکامیاب16 زدیم که همه در تکاپوی آماده‌کردن این جهیزیه‌ها و کارهای خیر دیگر بودند.


کمک به سفره‌های بی‌بضاعت دوران کرونا

کرونا که آمد، سفره مردم به‌خصوص نیازمندان از قبل هم کوچک‌تر شد؛ موضوعی که مقصود ایرانمنش چندین‌بار در طول گفت‌وگویمان تکرار می‌کند تا از ضرورت کمک به مردم بگوید: «با این اتفاق سعی کردیم نوع کمک‌رسانی‌ها را متفاوت کنیم. دست گذاشتیم روی خورد و خوراک مردم که با بیکاری و گرانی اجناس آسیب دیده بودند.

از ابتدای امسال تاکنون 110هزار وعده غذای گرم در حاشیه شهر توزیع کرده‌ایم

 ده‌ها هزار بسته معیشتی توزیع کردیم و در قدم بعدی هم غذای گرم به دستشان رساندیم. به‌عنوان نمونه فقط از ابتدای امسال تاکنون 110هزار وعده غذای گرم در حاشیه شهر توزیع کرده‌ایم. همچنین در روزهای اوج بیماری کرونا از ابتدای سال 465هزار وعده غذا در بیمارستان‌های امام‌رضا(ع)، امام حسین(ع)، شهیدهاشمی‌نژاد و صحرایی شهرک زائر همراه با 90هزار لیوان آب‌هویج توزیع کرده‌ایم.»

آن‌طور که او می‌گوید، توزیع غذا بین نیازمندان به مناسبت خاصی نیاز ندارد و هر زمان که موادغذایی از خیران جذب شود، در آشپزخانه مجتمع پخته و بین مردم توزیع می‌شود.


50دست جهیزیه‌ کامل

امسال نخستین سالی است که آقای ایرانمنش در مجتمع فاطمیه به‌طور جدی وارد کار تهیه جهیزیه نیازمندان شده است. گویا دست‌تنگی مردم در روزهای کرونایی بهانه اصلی بود.

 آقای ایرانمنش با تشکر از خیران این مجتمع، می‌گوید: «در کار شناسایی خانواده‌های نیازمند حاشیه شهر و اطراف مشهد متوجه شدیم دختر و پسرهای زیادی هستند که بیش‌از دوسال از تاریخ عقدشان گذشته است، اما هنوز زندگی مشترک را آغاز نکرده‌اند، چون توان خرید جهیزیه ندارند. به‌دنبال همین، در دو سال گذشته 50زوج نیازمند شناسایی و تحقیقات تکمیلی درباره‌شان انجام شد. این افراد از هفته آینده و هم‌زمان با تولد مادرمان، حضرت فاطمه(س)، جهیزیه‌هایشان را تحویل خواهند گرفت.»

آن‌طور که او می‌گوید، جهیزیه‌ها کامل است و برای تهیه هر دست جهیزیه 40میلیون تومان هزینه شده است و سعی کرده‌اند تا نیازهای اصلی تشکیل زندگی خریده شود.


ساخت 200چشمه سرویس‌بهداشتی و حمام

تمرکز اصلی مجتمع فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد در این روزها، ساخت 200چشمه سرویس‌بهداشتی و حمام برای ساکنان حاشیه شهر و روستاهای اطراف مشهد است. در این طرح گویا 100خانواده نیازمند شناسایی شده است و داخل خانه هرکدام یک چشمه سرویس‌بهداشتی و حمام ساخته می‌شود.

آقای ایرانمنش در ادامه به آماده‌شدن 80چشمه سرویس‌بهداشتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «120چشمه سرویس‌بهداشتی و حمام دیگر باقی مانده است و امیدواریم تا بهار سال آینده بتوانیم کار را کامل کنیم.»

آن‌طور که این خیر می‌گوید، به‌زودی ساخت درمانگاهی برای نیازمندان در خیابان پنجتن55 توسط گروه او آغاز خواهد شد. طبق پیش‌بینی‌های اولیه، ساخت این درمانگاه در چهار طبقه نیاز به 30میلیارد تومان کمک مردمی دارد. علاقه‌مندان برای شرکت در این کار خیر می‌توانند کمک‌هایشان را به این مجتمع اهداکنند.

البته ناگفته نماند که مجتمع فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد در روزهای اوج کرونا 20دستگاه اکسیژن‌ساز و 20کپسول اکسیژن تهیه کرده و رایگان در اختیار مردم گذاشته است؛ دستگاه‌هایی که تعداد زیادی از آن‌ها را مردم برگردانده‌اند، اما هنوز مواردی هم بین مردم درحال چرخش است.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
makan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
0
0
خدا به ایشان خیر و برکت دهد
پول و ثروت باید لیاقت خرج کردن داشته باشد .
خدا را شکر ثروت حاجی آقای ایرانمنش لیاقت خرج کردن در این راه را دارد .
خدا نگهدار ایشان و همه خیرین و زحمت کشان باشد